حدیث نگاره

حدیث نگاره

حدیث نگاره
نگرشی نو به احادیث
ائمه معصومین علیهم السلام

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

۷ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

  • فاضل محمودی

  • فاضل محمودی


در میان معاملات، اولین و مهم‌ترین قرارداد متداول در روابط اقتصادی، بیع (خرید و فروش) است که نقش بسیار مهمی در روابط اجتماعی دارد. مسأله خرید و فروش همچون سایر فعالیت‌ها باید در محدوده مقررات اسلام باشد. از این رو، یادگیری احکام خرید و فروش، برای داد و ستد نیاز است.


روایت در یادگیری احکام بیع

مردی به امیرمؤمنان علیه السلام گفت: در پی کسب و کار هستم. فرمود: آیا از احکام دینی خود، اطلاع داری؟ گفت: پس از شروع به کار احکام را فرا خواهم گرفت؛ فرمود:«وَیْحَکَ الْفِقْهُ ثُمَّ الْمَتْجَرُ، فَانَّهُ مَنْ باعَ وَاشْتَری‌ وَ لَمْ یَسْأَلْ عَنْ حَرامٍ وَ لا حَلالٍ ارْتَطَمَ فِی الرِّبا، ثُمَّ ارْتَطَمَ»

وای به حالت! نخست احکام (خرید و فروش) را یاد بگیر، سپس به تجارت بپرداز؛ زیرا اگر کسی خرید و فروش کند واز حلال و حرام آن نپرسد، در ربا خواری فرو رفته، سپس گرفتار می‌شود.دعائم الاسلام ج 2 ص 16.


امام صادق علیه السلام در این زمینه می‌فرماید:«مَنْ ارادَ التِّجارَةَ فَلْیَتَفَقَّهْ فی‌ دینِهِ لِیَعْلَمَ بِذلِکَ ما یَحِلُّ لَهُ مِمَّا یَحْرُمُ عَلَیْهِ وَ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فی‌ دینِهِ ثُمَّ اتَّجَرَ تَوَرَّطَ الشُّبَهاتِ» 

هر که می‌خواهد تجارت کند، باید با مسائل دینش آشنا شود، تا حلال و حرام را از هم باز شناسد، و کسی که قبل از فراگیری احکام دینش، تجارت کند، داخل کارهای شبهه‌ناک خواهد شد. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی، ج 17، ص 382


مسئله شرعی:


امام خمینی (ره) می‌فرماید: بر هر کس که خودش به تجارت و سایر انواع کسب اشتغال دارد، واجب است احکام و مسائل مربوط به آن را یاد بگیرد، تا صحیح آن را از فاسدش بشناسد و از ربا سالم بماند، و مقدار لازم آن است که حکم تجارت و معامله‌ای را که انجام می‌دهد، در همان موقع انجام دادن- هر چند از روی تقلید- بداند

  • فاضل محمودی


نیکی کننده به پدر و مادر، همنشین انبیاست


روزی حضرت موسی علیه السلام در ضمن مناجات خود عرض کرد: «خدایا! می خواهم همنشین خود را در بهشت ببینم». جبرئیل بر حضرت موسی نازل شد و عرض کرد: یا موسی! فلان قصّاب در فلان محلّه، همنشین تو خواهد بود». حضرت موسی به آن محل رفت و دکانِ قصّابی را پیدا کرد و دید که جوانی مشغول فروختن گوشت است.

شامگاه که شد، جوان، مقداری گوشت برداشت و به سوی منزل خود روان شد. حضرت موسی علیه السلام از پی او تا در منزلش آمد و سپس به او گفت: «مهمان نمی خواهی؟» جوان گفت: «خوش آمدید». آن گاه او را به درون منزل برد.

حضرت موسی دید که جوان، غذایی تهیه نمود، آن گاه زنبیلی از سقف به زیر آورد و پیرزنی کهنسال را از درون آن خارج کرد او را شستشو داده، غذایش را با دست خویش به او خورانید. موقعی که جوان می خواست زنبیل را در جای اوّل بیاویزد، پیرزن، کلماتی که مفهوم نمی شد، ادا کرد. بعد از آن، جوان برای حضرت موسی غذا آورد و خوردند. حضرت پرسید: حکایت تو با این پیرزن چگونه است؟

جوان گفت: «این پیرزن، مادر من است. چون مرا بضاعتی نیست که برای او کنیزی بخرم، ناچار خودم کمر به خدمت او بسته ام». حضرت پرسید: «آن کلماتی که بر زبان جاری کرد چه بود؟». جوان گفت: هر وقت او را شستشو می دهم و غذا به او می خورانم، می گوید: غفرالله لک و جعلک جلیس موسی یوم القیامة فی قبّته و درجته ؛ خداوند، تو را ببخشد و همنشین حضرت موسی در بهشت باشی، به همان درجه و جایگاه او.

حضرت موسی فرمود: ای جوان! بشارت می دهم به تو که خداوند، دعای او را درباره ات مستجاب گردانیده است. جبرئیل به من خبر داد که در بهشت، تو همنشین من هستی./ پند تاریخ، ص 69.

  • فاضل محمودی

 

این پست سیاسی نیست!

✅✅✅تقدیم به روح پر فتوح شهدای اسلام از جمله شهدای هسته ای صلوات✅✅✅


رسولُ اللّه ِ صلى  الله  علیه  و  آله : 

 لو کانَ العِلمُ بالثُّریّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِن فارِسَ . 

 پیامبر خدا صلى  الله  علیه  و  آله : 

 اگر دانش در ثریّا باشد، بیگمان مردانى از ایران به آن دست یابند. 

 کنز العمّال : 34131. 

 پیامبر صلی الله علیه و آله :

أسعَدُ العَجَمِ بِالإسلامِ أهلُ فارِسَ ؛ 

پیامبر صلی الله علیه و آله :

خوشبخت ترین ملّت غیر عرب به واسطه اسلام ، ایرانیان اند .

میزان الحکمه ، ح 15756 .

 پیامبر صلی الله علیه و آله :

لَوکانَ الدِّینُ مُعَلَّقا بِالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناء فارِسَ ؛ 

پیامبر صلی الله علیه و آله :

اگر دین به ستاره ثریّا آویزان باشد ، مردمانى از ایرانیان آن را به زیر خواهند کشید .

همان ، ح 34130 .

  رسولُ اللّه ِ صلى  الله  علیه  و  آله : 

 أعظَمُ الناسِ نَصیبا فی الإسلامِ أهلُ فارِسَ . 

 پیامبر خدا صلى  الله  علیه  و  آله : 

 بزرگترین سهم را در اسلام،مردم ایران دارند. 

 کنز العمّال : 34126. 

  الإمامُ علیٌّ علیه  السلام  : 

 کأنّی بالعجمِ فَساطِیطُهُم فی مسجدِ الکوفةِ، یُعلِّمونَ النّاسَ القرآنَ کما اُنزِلَ . 

  امام على علیه  السلام  : 

 گویى عجمها (ایرانیان) رامى بینم که در مسجد کوفه چادر زده اند و قرآن را همان گونه که نازل شده است به مردم مى آموزند. 

 الغیبة للنعمانی : 318/5.  

  • فاضل محمودی
  • فاضل محمودی

 

ضمن تبریک سال نو

در مضامین اسلامی تأکید بسیاری به دید و بازدید و صله رحم شده است که تأییدی بر فرهنگ ایرانی می باشد، در ایام نوروز این مضمون ایرانی اسلامی با دقت و شور بسیاری انجام میشود:

قرآن کریم

وَ اعْبُدُوا اللّه َ وَ لا تُشْرِکُوا بِهِ شَیْأً وَ بِالْوالِدَیْنِ اِحْسانا وَ بِذِى الْقُربى وَ الْیَتامى وَ الْمَساکِینِ وَ الْجارِ ذِى الْقُربى وَ الْجارِ الْجُنُبِ وَ الصّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَ ابْنِ السَّبیلِ وَ مَا مَلَـکَتْ اَیْمانُـکُمْ اِنَّ اللّه َ لا یُحِبُّ مَنْ کانَ مُخْتالاً فَخُورا؛

 سوره نساء، آیه 36  
  • فاضل محمودی